Stress, utbränd

Råd vid:

Stress & Utbrändhet

När det gäller hemuppgifter som du kan göra i detta tillstånd är det svårt att ge sådana.

Här finns det mycket lite fysiska övningar att göra.


Vid stress eller utbrändhet är det först och främst en livsstilsfråga och omläggning av vanor och kost som måste bearbetas. 

Varje dag producerar vår kropp massvis av stresshormoner. Det första du kan göra, vilket också är ditt första steg, är att bränna dessa dagliga stresshormoner (Adrenalin, Noradrenalin). Dessa hormoner som hjälper dig i ditt dagliga arbete, t ex gör dig mer koncentrerad eller vaken på arbetet, klara tentan eller i fotbollsmatchen, detta kallas positiv stress. 


Om du inte gör något åt denna ökade hormonnivå övergår de till att bli det vi kallar negativ stress. Det är denna du känner igen från jobbet, när uppgiften skall vara klar om 20 minuter, fast du vet att det tar minst 1 timme. Vi blir passiva, defensiva och hoppas att någon annan skall komma och lösa problemet åt oss.


Fjärilarna i magen blir till arga bin.

Denna överproduktion av hormoner måste tas om hand av dig, annars blir du kroniskt stressad, trött, utmattad och om det vill säg riktigt illa, utbränd. 


Ok, några råd i alla fall. Läs mer i Stressfoldern.



Vad jag kan göra direkt?

• Öppna dina sinnen – Se, lukta, lyssna, känn efter hur det känns. Skriv gärna ner dina upplevelser.

• Ta en promenad

• Fokusera på det du fått gjort – lägg inte ner energi på det du inte gjort.

• Gör något mer av någonting som du tycker om att göra.

• Andas – ta ett djupt andetag, sänk axlar och slappna av.


Små utmaningar i vardagen!

• Ta mikropauser när du står vid rödljus – slappna av och andas!

• Är tåget försenat! – Det finns alltid något roligt, intressant eller vackert att titta på. Strunta i klockan, den har du sett förr..

• Kör inte fortare än tillåtet – låt andra billister passera dig.


Stärk dig själv !!!

• Ha roligt!!

• Självbildsträning – uppskatta dig för den du är och inte det du gör.

• Säg något positivt till din spegelbild varje morgon.


Långsiktigt…

• Stanna upp och reflektera!

• Träna dig att ta bort alla måsten – Säg att du vill!

• Hejda dina negativa tankar!


Förbränna stresshormoner

•  Det är väldigt viktigt att du dagligen förbränner de stresshormoner som du producerar dagligen (Adrenalin, Noradrenalin, Kortisol och Aldosteron), alternativ:

• 1, Gå på en 20-30 minuters promenad i slutet på dagen - MEN det är viktigt vad din intention är...

     Intentionen måste vara bra, t ex gå för att det är roligt och skönt och inte gå för att förbränna stresshormoner

• 2, Följ vårt förslag till veckoprogram (den viktigaste delen för dig är cyklingen), läs i foldern




Vad kan vi göra på arbetet?


Som arbetskamrat?

• Se bakom kulisserna – döm inte personen utifrån ett negativt beteende så fort.

• Sluta bidra till skvaller och skitsnack.

• Be chefen ta tag i situationen.


Som ledare

• Var lyhörd för tidiga stressvarningar!

• Bli inte rädd – fokusera på lösningar.

• Hjälp personen att prioritera bland arbetsuppgifterna – var tydlig!


Lyssna på din kroppsvarningssignaler. När Du inte mår bra finns det som regel en orsak.

1, Ta smärta på allvar.

2.   Lär dig en avspänningsteknik

3.   Sluta röka.

4.   Se till att Du får tillräckligt med sömn.

5.   Motionera regelbundet (se ovan)

6.   Lär dig säga nej. Tvinga dig att prioritera

7.   Sätt realistiska mål

8.   Pröva att gå och tala långsammare, låta t ex andra bilister köra om dig

9.   Inse att Du duger precis som Du är

10. Skriv upp det du skall göra så att du inte blir stressad av att glömma något.

11. Tänk efter vad som är det värsta som kan hända i en stressad situation. Det är sällan en katastrof

12. Se till att få en stund för dig själv varje dag

13. Var tolerant mot dig själv och andra

14. Se till att du får några glada skratt varje dag. Se på dig själv med humor

15. Ha mod att ändra på saker som går att ändra.

16. Acceptera det som inte kan förändras

17. Försök att inte göra många förändringar i ditt liv samtidigt.



Tänk positivt. Positiva tankar gör varje situation lite lättare att hantera.

European College of QINOpractic Medicine



QINOpractic Ltd


Stron House, 100 Pall Mall


London, SW1Y 5EA, UK


Phone: +44 (0)20 3287 8132


Följ oss


Copyright © All Rights Reserved

Skolan


QINOpraktik


Svenska QINOpraktikskolan



Trångsundsvägen 50A

135 52 Tyresö

Telefon: 0707 -  99 66 36

E-post: info@qinopraktik.se